Greckokatolicka cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Białym Borze

Reprodukcja cyfrowa, format a3. Gramatura papieru min. 300 g, oprawione w antyramę.

Gwarancja jakości i zgodności z oryginałem, zapewniona przez autora.

  • Dodaj recenzję:
  • Dostępność: Jest Jest
  • Cena katalogowa: 49,00 zł
  • Rabat: -8,00 zł
  • 41,00 zł
  • szt.

Produkt wysyłamy w ciągu 48h.

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Potrzebujesz innego formatu? Daj znać! 

Wyślij wiadomość: redakcja@temat.net

Greckokatolickiej cerkwi pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Białym Borze trudno nie zauważyć. Wybudowana została w miejscu rozległej łąki, na przedmieściach, w sąsiedztwie nowej zabudowy. Swoją niekonwencjonalną architekturą wzbudza wiele kontrowersji. Jedni ganią za jej banalną formę sprzeczną z dotychczasową tradycją sakralną, innych jej ascetyczny wygląd zachwyca.
Początki greckokatolickiej parafii w Białym Borze sięgają 1957 roku. To właśnie w tym mieście, które dopiero od ostatniej reformy administracyjnej znalazło się na obszarze powiatu szczecineckiego, zamieszkała po Akcji „Wisła” kilkutysięczna grupa Ukraińców wysiedlonych z Rzeszowszczyzny i Lubelszczyzny. Projektantami świątyni, która powstała w latach 1992 – 1997, był prof. Jerzy Nowosielski oraz arch. Bogdan Kotarba.
Trzeba przyznać, że zewnętrza forma jest niezwykle prosta, niemalże na pograniczu architektonicznego kiczu. Płaską, kwadratową fasadę wieńczą dwie miniaturowe o różnych kształtach dzwonnice. Pomiędzy nimi umieszczona została attyka w postaci dwóch półkolistych ścian z malowidłami, przedstawiającymi Archaniołów Gabriela i Michała. Oś świątyni wyznacza krucyfiks z zaznaczeniem pięciu pieczęci – stygmatów Ukrzyżowanego. Do środka świątyni prowadzą potrójne drzwi. Wnętrze zaskakuje. Ze światem zewnętrznym łączą go jedynie miniaturowe, koliste okna. Zarówno kolorystyka, a także ascetyczna forma wnętrza, tworzy jakże rzadko spotykaną w świątyniach atmosferę sprzyjającą modlitwie, skupieniu i wyciszeniu. Znać w tym rękę mistrza, jakim był prof. J. Nowosielski.
W centralnej części znajduje się niewielka kopuła przedstawiająca Pantokratora. Jest to najjaśniejsze miejsce we wnętrzu, w którym zarówno ściany jak i sufit utrzymane są w kolorze ciemnej zieleni. Układ wnętrza nawiązuje do trójnawowej bazyliki z tym, że tutaj posadzka nawy głównej została nieco obniżona, a także oddzielona od naw bocznych białymi, pulpitowymi ściankami oraz rzędem czarnych kolumn. Tego rodzaju układ nawiązuje do rzymskich domów patrycjuszowskich z najważniejszym pomieszczeniem otoczonym kolumnadą, jakim było impluvium. Kolorystycznym dopełnieniem są czerwone, przesklepione łukowo portale. Główny ikonostas ograniczony został do zaledwie dwóch wizerunków – Chrystusa i Matki Bożej.

Zależy nam na tym, żeby reprodukcja wyglądała estetycznie. Dlatego każda z nich oprawiona jest od razu w antyramę (spód - płyta, wierzch z dobrej jakości pcv, powleczone folią zabezpieczającą). Doskonała gramatura papieru - min 300 g.